The research goal is to consider language teaching experiences and needs with university-based Content and Language Integrated learning (CLIL) training in the current academic landscape. The research hypothesis states that currently the CLIL approach is used for varied university audiences at varied university education levels, thus specifying CLIL teaching practices. The research methodology combines a theoretical analysis of academic sources with an empirical study of the teachers’ opinions. Totally 273 teachers from European and Asian countries participated in the respective survey. Qualitative data, derived from open-ended questions, undergone thematic analysis. QDA Miner Lite was used for textual data analysis. The findings revealed the status of CLIL from the perspective of language teachers’ expertise and highlighted CLIL teaching practices and needs from the perspective of language teachers. The results can be incorporated in the teaching aids for training the language trainers, as well as exploited as the background for revisiting the CLIL status and policies within institutional settings.
В статье рассматриваются практика и потребности в процессе преподавания языка для студентов неязыковых специальностей в рамках предметно-языкового интегрированного обучения (CLIL). Гипотеза исследования заключается в том, что в настоящее время методика CLIL используется для различных аудиторий, в различных контекстах, на различных уровнях образования, что определяет специфику данной методики. Методика исследования объединяет анализ академических источников и эмпирическое исследование позиции преподавателей. В опросе приняли участие 273 преподавателя из стран Европы и Азии. Качественные данные, полученные из открытого опросника, были предметом как тематического, так и статистического анализа с использованием платформы QDA Miner Lite. Результаты анализа подтвердили гипотезу исследования и выявили практики и потребности, возникающие в контексте предметно-языкового интегрированного обучения в аспекте его иноязычной составляющей.