The paper addresses the issues related to the language teachers’ vision of Generative Artificial Intelligence (Gen AI) utilization within university-based Content and Language Integrated Learning (CLIL). The research hypothesis states that de facto teachers use gen AI in a systemic way for various teaching purposes within the framework under study. The research aim is to identify the most traditional practices in the field. The research methodology combines the analysis of the relevant literature and the empirical study of the target audience practices and needs. The investigation incorporated the survey of 171 teachers from 16 countries and the use of QDA Miner Lite for textual data analysis and thematic coding of the received responses. The results reveal the most common ways in which language teachers utilize the tool under study in their CLIL dimensions. The findings lay grounds for recommendations regarding prospective actions in the field under study.
В статье рассматриваются вопросы, связанные с тем, как оценивают педагоги использование генеративного искусственного интеллекта в предметно-языковом интегрированном обучении. Гипотеза исследования заключается в том, что педагоги в практической деятельности используют данную технологию для различных задач. Цель исследования заключается в выявлении наиболее традиционных практик в данной области и потребностей педагогов в части использования данной технологии для обозначенного подхода к обучению. Эмпирический анализ включал опрос преподавателей (171 респондент) из 16 стран и использование программы QDA Miner Lite для анализа текста ответов. Результаты анализа выявили наиболее распространенные способы использования генеративного искусственного интеллекта для преподавания иностранного языка в рамках интегрированного предметно-языкового обучения в вузе.