Development of international educational cooperation between China and Russia

Education as a process of accumulation and transmission of information, which characterizes the basis of the intellectual and creative potential of society, is closely related to the political and social processes taking place in modern society. One of the most important political and economic processes of social development at the present stage is the process of globalization. Representing an economic process, globalization becomes the reason for the internationalization of education, leading to the need for cooperation, both teaching staff and students from different countries. In this regard, there is a need for structural and organizational reform of the education system in countries aimed at the process of internationalization. This trend cannot be realized without studying and comparative analysis of the educational systems of the countries participating in the internationalization process. The factor of increasing international cooperation between the countries gives particular relevance to the analysis of education systems in Russia and China. The educational process should not only contribute to the training of specialists capable of developing international cooperation between Russia and China, but also form an objective idea of the worldview, intellectual, historical and cultural potential of the peoples of these countries. The study of this aspect is of particular relevance due to the fact that it is students who are the resource that further participates in academic mobility projects, developing the space of educational interaction between Russia and China.

Образование как процесс накопления и передачи информации, характеризующий основу интеллектуального и творческого потенциала общества, тесно связано с происходящими политическими и социальными процессами. Одним из важнейших политических и экономических процессов общественного развития на современном этапе является процесс глобализации. Глобализация становится причиной интернационализации образования, приводя к необходимости кооперации, как преподавательского состава, так и студентов из разных стран. В связи с этим возникает необходимость структурной и организационной реформы системы образования в странах, направленной на процесс интернационализации. Эта тенденция не может быть реализована без изучения и сравнительного анализа образовательных систем стран, участвующих в процессе интернационализации. Фактор нарастания международного сотрудничества между странами придает особую актуальность анализу систем образования в России и Китае. Учебный процесс должен не только способствовать подготовке специалистов, способных развивать международное сотрудничество России и Китая, но и формировать объективное представление о мировоззренческом, интеллектуальном, историко-культурном потенциале народов этих стран. Изучение данного аспекта приобретает особую актуальность в связи с тем, что именно студенты являются тем ресурсом, который в дальнейшем участвует в проектах академической мобильности, развивая пространство образовательного взаимодействия России и Китая.

Авторы
Издательство
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Номер выпуска
2-1
Язык
Английский
Страницы
217-226
Статус
Опубликовано
Том
13
Год
2023
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Ключевые слова
higher education; students; international cooperation; higher educational institution; global educational process; высшее образование; студенты; международное сотрудничество; высшее учебное заведение; глобальный образовательный процесс
Дата создания
28.12.2023
Дата изменения
28.12.2023
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/101272/
Поделиться

Другие записи

Pan Lei, Gavlovskaya G.V.
Экономика: вчера, сегодня, завтра. Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис. Том 13. 2023. С. 227-234