Авторами рассматривается понятие когнитивного искажения, его сущность. Приводятся примеры искажений, которые используют в рекламных кампаниях. Описывается специфика фундаментальной ошибки атрибуции, приводятся примеры, связанные с женским образом. Описывается специфика коммуникационной кампании, учитывающей основные тренды общества для успешного продвижения того или иного бренда. Приводятся данные исследования современных трендов и мнения общества в отношении стереотипов, равноправия, феминизма. В заключении статьи рассматриваются кейсы ряда брендов, связанных с женским образом в коммуникационных кампаниях, таких как Dove, H&M, Nike, IKEA.
The authors consider the concept of cognitive distortion, its essence. Examples of distortions that are used in advertising campaigns are given. The specifics of the fundamental attribution error are described, examples related to the female image are given. It describes the specifics of a communication campaign that takes into account the main trends of society for the successful promotion of a particular brand. The data of the study of modern trends and public opinion in relation to stereotypes, equality, feminism are presented. In conclusion, the article examines the cases of a number of brands associated with the female image in communication campaigns, such as Dove, H&M, Nike, IKEA.