В статье проведен сопоставительно-сравнительный анализ концептуально-когнитивного сценария «экзамен» в языковом сознании китайских и российских студентов. Целью исследования стало выявление сходств и различий сценария «экзамен» в Китае и в России. Представлены результаты свободного ассоциативного и когнитивно-психологического экспериментов. Проанализированы ассоциативные поля «考试 ‘экзамен, экзаменовать’» и «экзамен». Составлены и сопоставлены сценарии «考试 ‘экзамен’», «письменный экзамен», «устный экзамен». В результате исследования были выявлены основные отличия концептуально-когнитивного сценария «экзамен» в языковом сознании китайцев и россиян.
The article conducts a comparative analysis of the conceptual-cognitive scenario “examination” in language consciousness of the Chinese and Russian students. The study aims to identify similarities and differences between “examination” scenarios in China and Russia. The results of free associative and cognitive psychological experiments are presented. The associative fields “考试 examination, to exam” and “экзамен (examination)” are analysed. The scenarios “考试 examination”, “written examination”, “oral examination” are constructed and juxtaposed. As a result of the study, principal differences between conceptual-cognitive “examination” scenarios in language consciousness of the Chinese and the Russians are identified.