Целью статьи является функциональный анализ воздействующей публичной речи и выявление роли американской идентичности в дискурсе. Функциональная перспектива экономического дискурса выстраивается в двух типах речевых стратегий: направленных на идентичность как единение и идентичность как отличие от других наций, в том числе врагов. Выявлены соответствующие речевые тактики: тактики позитивной риторики, благодарности, обещания, лести и тактики создания образа врага, угрозы, декларации намерений. Анализ показал, что свойство нелинейности дискурса позволяет ораторам пользоваться смысловыми приращениями (спонтанно возникающими в ходе развития смысловой системы) для достижения своих коммуникативных целей.
The purpose of the article is the functional analysis of public speech impact and the revelation of the American identity role in discourse. The functional perspective of economic discourse is formed in two types of speech strategies: aimed at identity as unity and identity as difference from other nations, including enemies. The corresponding speech tactics have been revealed: tactics of positive rhetoric, gratitude, promise, flattery, and tactics of creating the image of an enemy, threats, and declarations of intentions. The analysis has shown that the nonlinearity property of discourse allows speakers to use semantic augments (spontaneously arising during the semantic system development) to achieve their communicative goals.