В предыдущем номере журнала (№ 2/2024) мы провели анализ зарубежного опыта стратегического управления развитием воздушного транспорта. Особое внимание при этом было уделено вопросам стратегического планирования - одной из важнейших функций системы управления, включающей процесс прогнозирования и моделирования деятельности авиатранспортного комплекса на долгосрочную перспективу. На примерах планирования развития воздушного транспорта Канады и США были рассмотрены либеральные модели функционирования рынка авиаперевозок, характерные для этих стран. В данной статье мы продолжим анализ зарубежного опыта и сопоставим либеральную модель стратегического управления развитием воздушного транспорта (Япония) с патерналистской моделью (Китай). Каждая из этих моделей имеет свои сильные и слабые стороны, что для России очень важно учитывать при разработке стратегий и программ развития воздушного транспорта.
In the previous issue of the journal (No. 2, 2024), we conducted an analysis of foreign experience in strategic management of air transport development. Special attention was paid to the issues of strategic planning, one of the most important functions of the management system, which includes the process of forecasting and modeling the activities of the air transport complex for the long term. Using the examples of planning the development of air transport in Canada and the United States, the liberal models of the functioning of the air transportation market characteristic of these countries were considered. In this article, we will continue to analyze foreign experience and compare the liberal model of strategic management of air transport development (Japan) with the paternalistic model (China). Each of these models has its own strengths and weaknesses, which is very important for Russia to take into account when developing strategies and programs for the development of air transport.