Статья посвящена анализу методических работ Мотиной Е.И. и их влиянию на современную методику преподавания языка специальности.Описана история становления и развития методики преподавания иностранным учащимся языка специальности. В частности, прослежен процесс внедрения в преподавание русского языка как иностранного коммуникативно-деятельностного подхода, основной целью которого является ориентация на формирование речевых навыков и умений, в том числе и при овладении специальными научными дисциплинами, на специфику обучения языку специальности.Мотина Е.И. в монографии «Язык и специальность: лингвометодические основы обучения русскому языку студентов-нефилологов» не только определила конкретные задачи преподавателя специальной дисциплины, разработала типологию упражнений в области монологической и диалогической речи, определила основные моменты в области взаимодействия студента и преподавателя, но и описала различия между текстом общего владения и специализированным текстом.В настоящее время в рамках языка специальности выделяют следующие профили: естественнонаучный и технический, медикобиологический; в рамках филологического профиля - собственно филологический и гуманитарный, экономический. Каждый из вышеперечисленных профилей имеет свою специфику, которая в настоящее время отражена в «Требованиях по русскому языку как иностранному. Профессиональный модуль» и Лексических минимумах этих профилей.В статье также описаны методы и приемы, рекомендуемые Мотиной Е.И., которые в настоящее время нашли свое отражение в методике преподавания языка специальности.
The article is devoted to the analysis of the methodological works of Motina E.I. and their influence on the modern methodology of teaching the specialty language.The history of the formation and development of the methodology of teaching foreign students the language of the specialty is described. In particular, the process of introducing a communicative and activity approach into teaching Russian as a foreign language is traced, the main purpose of which is to focus on the formation of speech skills and abilities, including when mastering special scientific disciplines, on the specifics of teaching the language of the specialty. Motina E.I. in the monograph “Language and specialty: linguistic methodological foundations of teaching Russian to non philological students” not only identified the specific tasks of a teacher of a special discipline, developed a typology of exercises in the field of monological and dialogical speech, identified the main points in the field of student - teacher interaction, but also described the differences between the text of general knowledge and specialized text.Currently, within the framework of the specialty language, there are natural science and technical profiles, a medical and biological profile; within the framework of a philological profile, there are actually philological and humanitarian profiles, an economic profile. Each of the above profiles has its own specifics, which is currently reflected in the “Requirements for Russian as a foreign language. The Professional Module” and the Lexical minima of these profiles. The article also describes the methods and techniques recommended by Motina E.I., which are currently reflected in the methodology of teaching the specialty language.