This paper explores the influence of family and surrounding networks on the English language competency of final-year undergraduates of Sri Lankan state universities. I analyze the language norms, practices, and attitudes of the Sri Lankan society and how they affect the potential opportunities associated with English language competency. The findings reveal that the final-year undergraduate population, who predominantly represent youth with middle-class backgrounds, demonstrate an average level of English skills. A noticeable disparity exists in the confidence to use the language, particularly in speaking and listening. Students from Westernized and English-based backgrounds are less influenced by societal biases compared to their peers with limited language access. These findings suggest that while English competency is critical in life success, its effect is moderated by the socioeconomic background the students are coming from. Policymakers and educators should understand this scenario and design strategies that will minimize the influence of socioeconomic background in acquiring English competency and the future life paths of state university students of Sri Lanka.
В данной статье исследуется влияние происхождения и социального окружения на уровень владения английским языком студентов последнего курса государственных университетов Шри-Ланки. Анализируется, как языковые нормы, языковая практика и отношение общества Шри-Ланки влияют на потенциальные возможности индивида, связанные со знанием английского языка. Результаты исследования показывают, что студенты последнего курса, которые в основном представляют молодежь среднего класса, демонстрируют средний уровень владения английским языком. Обнаружено заметное варьирование в степени уверенности в использовании языка, особенно в устной речи и аудировании. Учащиеся из западных стран и с английским происхождением в меньшей степени подвержены влиянию социальных предубеждений по сравнению со своими сверстниками с ограниченным доступом к языку. Эти результаты свидетельствуют о том, что, хотя знание английского языка имеет решающее значение для жизненного успеха, эффект от владения языком во многом определяется социально-экономическим положением студентов. Политики и педагоги должны понимать этот аспект и разрабатывать стратегии, которые позволят свести к минимуму влияние социально-экономического положения на овладение английским языком.