Цель исследования - исследовать концепт как ментальное значимое образование в коллективном профессиональном сознании и его реализацию в терминологических единицах профессионального дискурса. В работе выявляется специфика формирования концептов с лексемой green в экологическом англоязычном дискурсе на материале корпуса EcoLexicon. Особое внимание уделяется комбинаторному потенциалу прилагательного green , рассматриваются семантические и функциональные особенности лексемы. Сочетание количественного и качественного подхода позволяет получить расширенное представление об объективации концепта цвета в англоязычном экологическом дискурсе, что приводит к более точному пониманию международной системы обозначений явлений и событий окружающего мира и способствует взаимопониманию внутри научного сообщества. Уточненная информация об особенностях профессиональной терминологии может быть полезна как студентам, изучающим иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации, так и лингвистам, составляющим монои двуязычное словари.
The objective of the study is to investigate the concept as a mental significant formation in the collective professional consciousness and its implementation in the terminological units of professional discourse. The research highlights the specifics of the formation of concepts with the lexeme green in the environmental English-language discourse based on the EcoLexicon corpus. Specific attention is paid to the combinatorial potential of the adjective green , and the semantic and functional features of the lexeme are considered. The combination of quantitative and qualitative approaches allows one to get a broad idea of the manifestation of the color concept in the English-language environmental discourse, which leads to a more accurate understanding of the international system of designations of phenomena and events of the surrounding world and promotes mutual understanding within the academic community. Clarified information on the features of professional terminology can be useful both for students studying a foreign language in the field of professional communication and for linguists compiling monoand bilingual dictionaries.