В статье подчеркивается важная роль русского языка в жизни узбекского народа. Отмечается, что детский билингвизм (двуязычие) имеет широкое распространение в общеобразовательных школах Республики Узбекистан. Рассматриваются социальнопедагогические аспекты проявления узбекско-русского билингвизма в образовательном процессе. Отмечается, что работа школ в условиях детского билингвизма остается одной из важных проблем системы народного образования Республики Узбекистан. Для решения данного вопроса важно прилагать соответствующие усилия. Значительная роль в этом принадлежит педагогам-исследователям, методистам, а также учителям-практикам.
The article emphasizes the important role of the Russian language in the life of the Uzbek people. It is noted that children's bilingualism (bilingualism) is widespread in comprehensive schools of the Republic of Uzbekistan. The socio-pedagogical aspects of the manifestation of UzbekRussian bilingualism in the educational process are considered. It is noted that the work of schools in the conditions of children's bilingualism remains one of the important problems of the public education system of the Republic of Uzbekistan. It is important to make appropriate efforts to solve this issue. A significant role in this belongs to research teachers, methodologists, as well as practicing teachers.