This article discusses the basics for organizing an internal audit service, both mandatory and proactive, as well as the procedure for regulating and conducting an audit. The relevance of this research is determined by the development and implementation of new professional standards since January 2025. Today's development trends are complicated by the process of digital transformation of economic entities, and, consequently, changes in approaches to automation and digitalization of audit techniques and methods, as well as visualization of management solutions proposed to the Board of Directors to improve the efficiency of business processes. The article provides a study of the readiness of business entities of the leading sectors of the economy to fully use digital software products to implement the main mission of the internal audit system, including for continuous monitoring of the quality of work performed within the framework of the professional activity of an internal auditor.
В настоящей статье рассматриваются основы для организации службы внутреннего аудита, как обязательного, так и инициативного, а также порядок регламентирования и проведения аудиторской проверки. Актуальность данного исследования определяется разработкой и внедрением новых профессиональных стандартов с января 2025 года. Сегодняшние тренды развития осложняются процессом цифровой трансформации экономических субъектов, а, следовательно, изменения подходов к автоматизации и цифровизации приемов и способов аудиторской проверки, а также визуализации предлагаемых Совету директоров управленческих решений для повышения эффективности бизнес-процессов. Приводится исследование готовности хозяйствующих субъектов ведущих отраслей экономики с полноценному применению цифровых программных продуктов для осуществления основной миссии системы внутреннего аудита, в том числе для непрерывного мониторинга качества выполняемой работы в рамках профессиональной деятельности внутреннего аудитора.