The paper focuses on the teachers’ viewpoint on the specifics of Medical English teaching within the Chinese medical context. The research hypothesis argues that the teachers might provide a comprehensive view regarding the overall educational process, including relevance of Medical English, collaboration with subject teachers, students’ weaknesses, their preferred English skills, motivation; class size preferences, teaching and assessment materials, and finally, teachers’ suggestions and concerns about enhancing Medical English teaching. The research explores a number of research questions, regarding teaching practices. The research methodology employs a mixed-method approach that integrates descriptive statistics with qualitative study of the data in the natural language. Data collection was carried out through a questionnaire. Respondents were 51 teachers of Medical English. The investigation involved 51 teachers specializing in Medical English. The research findings reveal both challenges and opportunities in the delivery of Medical English education. Addressing resource shortages, reevaluating teaching methodologies, fostering interdisciplinary collaboration, and prioritizing professional development emerge as critical strategies to enhance the effectiveness and relevance of Medical English courses in the context of medical education in China.
В исследовании представлена позиция преподавателей о специфике преподавания английского языка в медицинских вузах КНР. Гипотеза исследования заключается в том, что преподаватели имеют всестороннее представление об образовательном процессе, включая следующие его аспекты: важность изучения английского для медицинских целей; взаимодействие с преподавателями-предметниками; трудности, которые испытывают студенты при изучении данной дисциплины; предпочитаемые ими речевые навыки; мотивация; численность учебной группы; учебные и контрольно-измерительные материалы; а также предложения преподавателей по совершенствованию преподавания английского языка. Исследование проводилось при помощи комплексной методики, которая включала в себя опрос 51 преподавателя английского языка студентам медицинских вузов, анализ и обработку полученных данных. Результаты исследования выявили как новые возможности для преподавания медицинского английского, так и проблемы. Сделан вывод о необходимости устранения нехватки учебных материалов, пересмотра методик обучения. Важнейшими стратегиями повышения эффективности и актуальности курсов медицинского английского в контексте медицинского образования в Китае являются оказание содействия междисциплинарному сотрудничеству и приоритетность профессионального развития.