Generative Artificial Intelligence Effects on University-Based Legal Translation Teaching: Empirical Study

The study delves into the impact of Generative AI on the university-based legal translation training, aiming to bridge the gap in current academic. The research hypothesis proposes the existence of a distinct influence of the Gen AI on the university-based legal translation training. The research goal is to pinpoint and delineate specific aspects that underscore the Gen AI effects on the field under study. The research methodology adopts a mixed-method approach and integrates an open-ended questionnaire and a statistical data processing. The research sample comprises 133 teachers representing 12 countries. The survey was conducted during 2023 calendar year. The research results reveal that Gen AI has produced effects on the university-based legal translation training, in a number of areas. Among them it is possible to identify the following ones: sources collection, domain specific knowledge clarification, teaching content design, development of assessment materials, practice in formative peer feedback, and design of tasks. The findings also shaped and structured teachers’ observations on students’ involvement in the Gen AI use: students are mostly interested in Gen AI use, regarding in the assignments’ fulfillment, namely language improvement, research for legal translation commentary and glossary, arrangement in legal documents layout and style, identification of the scope of legal concepts and terminology, tasks to customize and adapt their translation to a particular setting.

Исследуется влияние генеративного искусственного интеллекта (ИИ) на обучение юридическому переводу в вузе. Гипотеза исследования заключается в том, что генеративный ИИ оказывает определенное влияние на практику подготовки в области юридического перевода в вузе. Цель исследования - выявить и описать конкретные аспекты влияния ИИ на обучение юридическому переводу. Методика исследования была основана на смешанном подходе и включала опрос преподавателей с возможностью открытых комментариев, а также статистическую обработку полученных данных. В опросе участвовали 133 преподавателя из 12 стран. Опрос был проведен в течение 2023 г. Результаты исследования свидетельствуют о том, что генеративный ИИ оказывает влияние на организацию и процесс обучения юридическому переводу в вузе по нескольким направлениям. Среди них можно выделить следующие: сбор ресурсов для учебных материалов, уточнение данных по специальным юридическим отраслям знания, создание учебного контента, разработка оценочных материалов, организация обратной связи, проектирование упражнения различного типа. Исследование также позволило структурировать наблюдения преподавателей о вовлеченности в использование генеративного ИИ: студенты заинтересованы в использовании технологии для выполнения заданий по корректировке языковых ошибок; поиска данных для переводческих комментариев и глоссариев; выполнения заданий на создание макета и правки стиля юридических документов; упражнений на определение семантического содержания юридических понятий в разных языках; выполнения проектов по адаптации юридического перевода к различным национально-правовым контекстам.

Авторы
Издательство
Межрегиональная общественная организация "Фонд развития науки и культуры"
Номер выпуска
6
Язык
Английский
Страницы
52-56
Статус
Опубликовано
Год
2024
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
Ключевые слова
Generative Artificial Intelligence (Gen AI); higher education; legal translation; генеративный искусственный интеллект; высшее образование; юридический перевод
Цитировать
Поделиться

Другие записи