Цель исследования - проанализировать актуальную ситуацию и предложить, как общие, так и собственно методические меры, которые могут способствовать укреплению позиций русского языка в полиязычном образовательном пространстве Республики Гана. В настоящей статье рассматриваются особенности языкового пространства западноафриканской страны - Республика Гана, с указанием факторов, которые влияют на её языковую картину. Научная новизна заключается в том, что впервые проводится всестороннее обсуждение полиязычного пространства Республики Гана с точки зрения определения мер укрепления позиций русского языка в нем. В результате выявлено, что именно этнометодический и междисциплинарный подходы следует применять, ориентируясь на функциональную мотивацию в изучении русского языка в многоязычной среде Республики Гана.
The purpose of this study is to analyze the current situation and propose both general and methodological measures that can help strengthen the position of the Russian language in the multilingual educational space of the Republic of Ghana. This article examines the peculiarities of the linguistic space of the West African country - the Republic of Ghana, indicating the factors that affect its linguistic picture. The scientific novelty lies in the fact that for the first time a comprehensive discussion of the multilingual space of the Republic of Ghana is being held in terms of determining measures to strengthen the position of the Russian language in it. As a result, it was revealed that it is ethnomethodic and interdisciplinary approaches that should be applied, focusing on functional motivation in learning Russian in the multilingual environment of the Republic of Ghana.