An attempt is made to analyze cultural patterns contained in the text of story "Music Lessons" by Dina Rubina, their interpretation in the context of the author's creativity and the study of their key function - creating the image of Music as a separate heroine of the work. The study is carried out following on from linguoculturological approach, which makes it relevant for contemporary linguistic science, since it emphasizes the considerable influence of cultural patterns in the texts of contemporary Russian authors on the linguistic view of the world of a contemporary Russian man.
В данной статье предпринята попытка анализа культурных кодов, заключенных в тексте рассказа Дины Рубиной «Уроки музыки», их интерпретация в контексте творчества автора и исследование их ключевой функции - создания образа Музыки как отдельной героини произведения. Исследование выполнено в русле лингво-культурологического подхода, что обусловливает его актуальность для современной лингвистической науки, поскольку подчеркивает значительное влияние культурных кодов в текстах современных российских авторов на языковую картину мира современного русского человека.