Эволюция новогоднего гала-концерта в китайских медиа

В 2023 г. крупнейшая в мире по количеству зрителей передача Центрального телевидения Китая «Новогодний гала-концерт», приуроченная к Празднику Весны, будет отмечать свой 40-летний юбилей. С момента запуска в 1983 г. «Новогодний гала-концерт» претерпел множество изменений, отражающих глобальные трансформации китайских медиа и общества КНР в целом. Объектом нашего исследования было выбрано телевидение КНР, а предметом - «Новогодний гала-концерт», на примере эволюции которого мы анализируем становление и развитие современных китайских СМИ в контексте национальных и глобальных медиа-процессов. Основной вклад автора в исследование выбранной темы заключается в уникальной подборке ключевых событий, определяющих историю «Новогоднего гала-концерта», на основе которых были определены главные этапы модернизации китайского телевидения: тайваньская поп-волна, «культурная оттепель» и кризис цензуры КПК середины 1980-х гг.; наступление эры рекламщиков и стремительная коммерциализация китайских медиа 90-00-ых гг.; усиление роли государства и активизация простых зрителей в формировании общенациональной медиаповестки 2010-х гг. Выделенные в статье этапы эволюции «Новогоднего гала-концерта» характеризуют исторический процесс развития не только китайского телевидения, но и всей страны в целом.

In 2023, the world's largest broadcast by the number of viewers of China Central Television "New Year's Gala Concert", timed to coincide with the Spring Festival, will celebrate its 40th anniversary. Since its launch in 1983 The "New Year's Gala Concert" has undergone many changes reflecting the global transformations of Chinese media and Chinese society as a whole. The object of our research was chosen by the PRC television, and the subject was the "New Year's Gala Concert", on the example of the evolution of which we analyze the formation and development of modern Chinese media in the context of national and global media processes. The author's main contribution to the study of the chosen topic is a unique selection of key events defining the history of the "New Year's Gala Concert", on the basis of which the main stages of the modernization of Chinese television were determined: the Taiwanese pop wave, the "cultural thaw" and the crisis of censorship of the CPC in the mid-1980s; the advent of the era of advertisers and the rapid commercialization of Chinese media of the 90s-00s; strengthening the role of the state and the activation of ordinary viewers in the formation of a nationwide media campaign of the 2010s. The stages of the evolution of the "New Year's Gala Concert" highlighted in the article characterize the historical process of development not only of Chinese television, but of the whole country as a whole.

Journal
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью "НБ-Медиа"
Number of issue
9
Language
Russian
Pages
10-18
Status
Published
Year
2022
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
mass media; PDA; xiangsheng; evolution; media; Spring Festival; prc; china; New Year's Gala Concert; Новогодний гала-концерт; cctv; китай; кнр; праздник Весны; медиа; эволюция; сяншэн; КПК; CМИ
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/96557/
Share

Other records