The System of Public Education in Elisabethpol Governorate in the Period 1868–1917. Part 2

This work explores the system of public education in Elisabethpol Governorate in the period 1868–1917. The present part of the work examines the timeframe from 1885 to 1900. A key source used in putting this work together is a set of reports from the Trustee of the Caucasus Educational District for the period 1884–1914. These reports provide a valuable statistical insight into the development of the system of public education in Elisabethpol Governorate in the prerevolutionary period. They contain data such as the number of educational institutions in the region, their library holdings, and the size and ethnic composition of the student body at them. The authors’ conclusion is that by 1900 the process of building a network of educational institutions in Elisabethpol Governorate had been effectively completed. The governorate had educational institutions of all levels (secondary, lower, and primary), with both boys and girls having access to all this education. Despite relatively minor growth in the numbers of secondary and lower educational institutions in the region, there was a sharp increase in library stock in these sectors. The period 1885–1900 was a time marked by brisk development in the region’s primary education sector, witnessing a threefold increase in the number of primary schools and a fivefold increase in the number of students attending primary school in the region. With that said, the period witnessed not only growth in the number of primary schools in the region but growth in per school enrollment in this sector as well. In terms of ethnic composition, the way was led by Armenians (66 % of the total student body), followed by Tatars (19%), and then ethnic Russians (7.1 %).

В работе исследуется система народного образования в Елизаветпольской губернии в период 1868–1917 гг. В настоящей части работы рассматривается временной отрезок с 1885 по 1900 гг. Ключевым источником, использованным при составлении работы, является свод отчетов попечителя Кавказского учебного округа за период 1884–1914 гг. Эти отчеты дают ценную статистическую информацию о развитии системы народного образования в Елизаветпольской губернии в дореволюционный период. В них содержатся такие данные, как количество учебных заведений региона, их библиотечный фонд, численность и национальный состав обучающихся в них. Вывод авторов состоит в том, что к 1900 г. процесс создания сети учебных заведений в Елизаветпольской губернии был фактически завершен. В губернии были учебные заведения всех ступеней (средняя, ​​младшая и начальная), и мальчики, и девочки имели доступ ко всему этому образованию. Несмотря на относительно небольшой рост количества средних и низших учебных заведений в области, в этих секторах произошло резкое увеличение библиотечного фонда. Период 1885–1900 годов был отмечен бурным развитием сектора начального образования в регионе, когда количество начальных школ увеличилось в три раза, а количество учащихся, посещающих начальную школу в регионе, - в пять раз. При этом за указанный период наблюдался не только рост числа начальных школ в регионе, но и рост числа учащихся на одну школу в этом секторе. По этническому составу лидировали армяне (66 % от общего контингента студентов), за ними следовали татары (19 %), а затем русские (7,1 %).

Authors
Magsumov T.A.2, 3, 4 , Zulfugarzade T.E.5 , Kolotkov M.B.6 , Zinkovskii S.B. 1
Publisher
Academic Publishing House Researcher
Number of issue
1
Language
English
Pages
299-306
Status
Published
Department
Юридический институт
Volume
11
Year
2022
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
  • 2 Cherkas Global University, Washington, United States
  • 3 Volgograd State University, Volgograd, Russian Federation
  • 4 Naberezhnye Chelny State Pedagogical University, Naberezhnye Chelny, Russian Federation
  • 5 Russian Economic University named after G.V. Plekhanov, Moscow, Russian Federation
  • 6 Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, St.Petersburg, Russian Federation
Keywords
Caucasus educational district; Elisabethpol governorate; History of pedagogy; Period 1868–1917
Date of creation
19.05.2022
Date of change
19.05.2022
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/83054/
Share

Other records