Особенности применения психосемантического метода множественных идентификаций в изучении этнических представлений (по результатам социологического исследования в РУДН)

Статья посвящена особенностям разработки и применения метода множественных идентификаций. Описывается опыт проведения эмпирического исследования восприятия образов этнических групп. Рассматриваются проблемы построения семантического пространства, дается описание инструментария исследования на основе психосемантического метода множественных идентификаций. Анализируется место различных этнических образов в субъективном семантическом пространстве студентов РУДН. Рассматриваются возможности и ограничения в применении использованного метода для социологических исследований.

The use of the psychosemantic method of multiple identifications in the study of ethnic representations (the results of the survey in PFUR)

The article describes the peculiarities of the development and use of multiple identifications method and the results of an empirical study of the images of ethnic groups. The author considers the problem of reconstructing the semantic space, describes the instruments of the research based on the psychosemantic method of multiple identifications, analyzes the positions of different ethnic images in the subjective semantic space of PFUR students, identifies the possibilities and limitations of the method in sociological surveys.

Authors
Medvedeva A.V.1
Publisher
Российский университет дружбы народов
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
108-127
Status
Published
Year
2014
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
стереотип; этнический стереотип; аффективный уровень сознания; психосемантика; семантическое пространство; метод множественных идентификаций; факторный анализ; stereotype; ethnic stereotype; affective level of consciousness; psychosemantics; semantic space; method of multiple identifications; factor analysis
Date of creation
23.03.2020
Date of change
23.03.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/62744/
Share

Other records