Проблема нестабильности восприятия при измерении «удовлетворенности» в потребительском поведении

Статья посвящена проблемам восприятия в исследованиях потребительского поведения. Автор исходит из предположения, что даже если респондент желает дать искренний и объективный ответ, его восприятие искажено множеством внешних факторов. В опросных методах избавиться от этого эффекта нельзя, так как искажение реальности незаметно для респондента и происходит на неосознанном уровне. В статье приведен анализ ряда примеров таких искажений восприятия за счет как социальных, так и несоциальных факторов.

The problem of cognitive biases in the sociological measurement of consumers’ ‘satisfaction’

The article is devoted to the problem of consumers’ cognitive biases in sociological surveys. The author believes that despite respondent’s willingness to give true and objective answers his perception is biased by different factors. There is no way to get rid of such biases in sociological surveys for respondents do not know that their perception is affected at a very deep, unconscious level of cognition. The article offers a number of examples of such cognitive biases caused by social factors as well as non-social.

Authors
Wolfson Yu.R.1
Publisher
Российский университет дружбы народов
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
99-107
Status
Published
Year
2014
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
валидность; восприятие; опросные методы; измерение; искажение; удовлетворенность; выбор; потребление; validity; perception; survey methods; measurement; biases; satisfaction; choice; consumption
Date of creation
23.03.2020
Date of change
23.03.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/62743/
Share

Other records