Рассмотрены этнические особенности ценностных ориентаций студентов из разных регионов мира. Показано, что жизнь студентов из Латинской Америки и Средней Азии более целостна и осмысленна, чем жизнь студентов из Китая, Ближнего Востока и России. Латиноамериканские студенты в большей степени ориентированы на индивидуальность, самоуправление, а среднеазиатские — на коллективизм, контролируемость жизненных событий. Описывается гендерная специфика ценностных ориентаций студентов. Анализируются связи ценностных ориентаций студентов с базовым доверием миру, социальным и эмоциональным интеллектом, этнической идентичностью и толерантностью к представителям других этносов, со стратегиями преодоления стресса.
The article is devoted to the ethnic features of value orientations in students from different parts of the world. It is shown that the lives of the students from Latin America and Central Asia are more holistic and meaningful than the lives of the students from China, the Middle East and Russia. Latin American students are more focused on individuality, self-regulation, and the Central Asian — on collectivism, the controllability of life events. The gender specifics of the value orientations of students are described. The connection between the students’ value orientations personality components such as a basic trust in the world, social and emotional intelligence, ethnic identity and tolerance towards the people of other ethnic groups, stress-coping strategies are analyzed.