Настоящая статья посвящена проблеме оптимизации обучения языку специальности на довузовском этапе. Формирование устойчивых знаний по языку специальности зависит от многих факторов. В частности, от взаимодействия преподавателей-предметников и преподавателей-русистов, в основу которого должны быть положены следующие методические принципы: межпредметные связи, определение качества языкового материала, минимизация лексики, принцип одной трудности. Тексты по языку специальности должны строиться с учетом уровня знаний обучающихся, использования наряду со специальной лексикой высокочастотной общеупотребительной лексики. Значительную помощь при обучении языку специальности могут оказывать специально подготовленные электронные курсы, которые позволяют развивать все виды речевой деятельности, способствуя интенсификации процесса обучения.
This article is dedicated to the problem of optimizing the teaching of the speciality language at the pre-university stage. The formation of stable knowledge of the specialtiy language depends on many factors. In particular, it depends on the interaction of Subject teachers and the teachers of the Russian language, which should be based on the following methodological principles: interdisciplinary connections, definition of the language material's quality, vocabulary's minimizing, the principle of the one difficulty. Texts in the speciality language should be made taking into account the level of students' knowledge, the usage of high-frequency common vocabulary as well as special vocabulary. Specially prepared electronic courses, that allow the development of all types of speech activity, contributing to the intensification of the learning process, can provide significant assistance while teaching the language of the speciality.