В статье рассказывается о разработке модели психолого-педагогического сопровождения студентов вузов по формированию их профессиональной компетентности Данная статья рассматривает побуждение - как одно из базовых конструктов коммуникации в разноструктурных языках: русском и английском. Цель исследования - доказать, что побуждение и способы его передачи не полностью изучены в рамках традиционной лингвистики, и аргументировать значимость решения этого вопроса в когнитивном аспекте. Побуждение представляется как система знаний и рассматривается с точки зрения различных лингвистических подходов. Каждый подход имеет свои особенности изучения. В результате выделяется ряд средств, репрезентирующих побуждение. Сделаны выводы о том, что разные подходы к пониманию побуждения дополняют друг друга, тем не менее побуждение как систему знаний концептуального и языкового плана позволяет комплексно изучить именно когнитивная лингвистика.
The article describes the development of a model of psychological and pedagogical support for university students in the formation of their professional competence. This article considers motivation as one of the basic constructs of communication in different structural languages: Russian and English. The aim of the study is to prove that the motivation and the ways of its transmission are not fully studied within the framework of traditional linguistics, and to argue the importance of solving this issue in the cognitive aspect. Motivation is presented as a system of knowledge and is considered from the point of view of various linguistic approaches. Each approach has its own peculiarities of study. As a result, a number of means representing the motivation are allocated. Conclusions are drawn that different approaches to understanding motivation complement each other, nevertheless, motivation as a system of conceptual and linguistic knowledge allows for a comprehensive study of cognitive linguistics.