В статье рассматривается ряд методологических и концептуальных особенностей в философском творчестве С.Л. Рубинштейна раннего (марбургского) периода. Выдвигается предположение о том, что имеющиеся в университете г. Марбурга (Германия) и в частном архиве К.А. Абульхановой копии докторской инаугурационной диссертации Рубинштейна представляют собой две части одной работы, полагавшие в первой части (текст, представленный на защиту) интерпретацию и критику гегелевского абсолютного рационализма, и во второй части - изложение собственной концепции автора. Доказывается осуществленное Рубинштейном в анализируемой квалификационной работе преодоление логического ограничения гегелевской философской абсолютизации - противопоставления бытия и сознания, снятие автором проблемы категорического противопоставления субъекта и объекта в едином бытии как области вмещения обоих, построение внутренней непротиворечивой картины бытия как действительного бытия живого субъекта. Автор сердечно благодарит доктора философских наук, профессора, академика РАО К.А. Абульханову за предоставленные материалы из ее личного архива.
The article examines a number of methodological and conceptual features in the philosophical work of S.L. Rubinstein of the early (Marburg) period. It is assumed that the copies of Rubinstein's doctoral inaugural dissertation available at the university of Marburg (Germany) and it the private archive of K.A. Abulkhanova represents two parts of one research, which understated expect in it's first part (the text submitted for defense) an interpretation and criticism of Hegel's absolute rationalism, and in the second part an exposition of the author's own concept. It is proved that Rubinstein overcomes the logical limitation the Hegelian philosophical absolutization - the opposition of being and consciousness, the author fuses object and subject in a single being as a domain of accommodation of both, the construction of the internal consistent picture of being as the actual being of a leaving subject. Acknowledgement of Sources. The author is sincerely grateful to the D. Sc. in Philosophy, Professor, Academician of the Russian Academy of Education K.A. Abulkhanova for the materials provided from her personal archive.