В статье с позиций коммуникативного подхода представлены результаты анализа коллективно-личностного измерения экологических онлайн-петиций, размещенных на платформах Демократор, Change.org, петиция-президенту.рф, Российская общественная инициатива. Актуальность предпринятого исследования объясняется необходимостью изучения протестного потенциала экологической интернет-коммуникации. В работе на материале русскоязычных онлайн-петиций экологической тематики рассмотрены приемы дискурсивного моделирования образа адресанта и адресата, коммуникативные особенности их солидаризации, а также доминирующие стратегии и тактики. Установлено, что стратагемно-тактическая организация экологических онлайн-петиций базируется на реализации аргументирующей и фатической стратегий с набором соответствующих тактик; в коммуникативном поведении инициатора экологической онлайн-петиции реализуется преимущественно мобилизационный потенциал анализируемой протестной практики.
The article presents results of an analysis of the collective and personal measurement of environmental online petitions posted on the platforms of Democrator, from the standpoint of a communicative approach Change.org, петиция-президенту.рф, Russian public Initiative. The relevance of the undertaken research is explained by the need to study the protest potential of environmental Internet communication. In the work, based on the material of Russian-language online petitions on environmental topics, the techniques of discursive modeling of the image of the addressed person and addressee, the communicative features of their solidarity, as well as dominant strategies and tactics are examined. It is noted that the stratagem-tactical organization of environmental online petitions is based on the implementation of argumentative and phatic strategies with the use of appropriate tactics; in the communicative behavior of the initiator of an environmental online petition, the mobilization potential of the analyzed protest practice is mainly realized.