Предметом исследования являются тенденции и противоречия реформирования приоритетов социально-гуманитарного образования в советский период. Объектом исследования является исторический опыт развития отечественного социально- гуманитарного образования. Авторы подробно рассматривают такие аспекты темы как содержательные приоритеты социально-гуманитарного образования, тенденции развития государственной политики СССР. Особое внимание уделено этапам и результатам его реформирования. Подчёркивается, что значительный объем социально-гуманитарного знания, отражённый в сознании современного общества, позволяет сохранить возможность диалога между поколениями, обеспечивая сбалансированное сочетание традиций и новаций в осмыслении современных социальных отношений. Методологическую базу исследования составляют принципы историзма, научной объективности, системности и комплексности, которые позволяют исследовать опыт и современные проблемы реформирования приоритетов содержания социально-гуманитарного образования как комплексную проблему, анализируя фактический материал во всей его совокупности и взаимосвязи. Основными выводами проведенного исследования являются особенности реформирования приоритетов содержания социально-гуманитарного образования с первых лет становления советской власти до начала XXI века. Особым вкладом авторов в исследование темы является комплексный анализ эволюции содержания социально- гуманитарного образования в СССР/ России. Новизна исследования заключается в переосмыслении концептуальных основ, тенденций и ключевых направлений реформирования содержания социально-гуманитарного образования.
The subject of the study are tendencies and contradictions in reforming the priorities of social and humanitarian education in the Soviet period. The object of the study is the historical experience of the development of social and humanitarian education. The authors consider in detail such aspects of the topic as the substantive priorities of socio-humanitarian education, the trends in the development of the state policy of the USSR. Particular attention is paid to the stages and results of its reform. It is emphasized that a significant amount of social and humanitarian knowledge, reflected in the consciousness of modern society, allows to preserve the possibility of dialogue between generations, providing a balanced mix of traditions and innovations in understanding modern social relations. The methodological basis of the research is made up of the principles of historicism, scientific objectivity, systemic and complex nature, which allow one to explore the experience and contemporary problems of reforming the priorities of the content of social and humanitarian education as a complex problem, analyzing the actual material in its entirety and interrelationship. The main conclusions of the study are the specifics of reforming the priorities of the contents of social and humanitarian education from the first years of the establishment of the Soviet government to the beginning of the 21st century. A special contribution of the authors to the study of the topic is a comprehensive analysis of the evolution of the content of social and humanitarian education in the USSR / Russia. The novelty of the research is a rethinking of the conceptual foundations, trends and key directions in reforming the content of social and humanitarian education.