В данной статье ставится задача рассмотреть феномен «Греты Тунберг» на международной арене, выяснить причину внезапной популярности Греты, и как изменился образ ребенка-миротворца за последние полвека, узнать, для чего нужна популизация и легимитизация экоактивизма по всему миру. А также проанализировать, какое влияние она оказала на политику государств по отношению к экологическим проблемам. В ходе исследования рассматриваются различные точки зрения СМИ на экологические проблемы и на экоактивизм.
The aim of this article is to review the “Greta Thunberg phenomenon” on international scene, to find out the reason for the sudden popularity of Greta, to study how the image of peacemaker child has changed over the past half century, and to figure out why it is necessary to popularize and legitimize environmental activism around the world. Another aim is to analyze the impact Greta Thunberg has had on the policies of different countries in relation to environmental problems. This research work discusses the various points of view of the media on environmental issues and environmental activism.