Education is an important mechanism of sustainable development implementation. Education for sustainable development (ESD) is one of the priorities of international organizations (UN, UNESCO, and other), and national governments from the beginning of the 1990s. Experience generated over three decades of implementation of ESD, as well as theoretical studies show that a whole-institution approach is required for effective furthering of ESD. Withing this approach the priorities shift from including ESD issues into a few selected subjects or events to applying ESD as a foundation for the entire functioning of an educational institution (including management and budget, education, professional development, campus design, resource use, community relations etc). The research presented in the article has been completed using systemic, problematic, and comparative approaches. Ecological systems theory and educational design are suggested as theoretical and methodological foundations for the whole institution approach. They point at the need to take into consideration child's natural and socio-cultural environment in designing education systems. The article considers practical cases (for example, international “Eco-schools” network, Anglo-American school and other) which can be replicated in and by other organizations.
Образование - важнейший механизм достижения устойчивого развития. Образование для устойчивого развития (ОУР) выступает одним из приоритетов деятельности международных организаций (ООН, ЮНЕСКО и др.), национальных правительств с 1990-х гг. Накопленные за это время практический опыт, а также результаты теоретических исследований свидетельствуют о том, что для эффективной реализации ОУР необходим общеинституциональный подход. При этом ОУР должно не столько включаться в образовательный процесс в виде нескольких тем по некоторым предметам, отдельных мероприятий, но и выступать базисом для деятельности образовательной организации в целом (включая управление и финансирование, обучения и воспитание, повышение квалификации персонала, обустройство кампус, содержание зданий и ресурсоснабжение, взаимодействие с местным сообществом и др.). Предлагаемое в статье исследование проведено с применением системного, проблемного и сравнительно-педагогического подходов. В качестве теоретико-методологических оснований реализации общеинституционального подхода к ОУР предлагаются экологический подход и педагогический дизайн, указывающие на необходимость учёта природного и социально-культурного окружения ребёнка при проектировании образовательной среды. Представлены примеры организации общеинституционального подхода в школе (в частности, международная сеть «Эко-школ», Англо-Американская школа и др.), которые могут быть тиражированы в иных общеобразовательных организациях.