Women’s social movements and the classi cation of feminism in Iran

This article is devoted to the analysis of the development of women’s social movements in the Islamic Republic of Iran. When we talk about the women’s movement, we are talking about several identities, each of which has its own manifestation. In addition, all women and even men who, in one way or another, consider themselves participants in the women’s movement and adhere to di erent feminist approaches, have many other identities.The Iranian women’s movement is not exception to this principle and has been formed since the Qajar dynasty (1725-1996). During the Pahlavi era (1925-1978), the women’s movement developed within the framework of the state approach, and after the Islamic Revolution in Iran during the Islamic Republic of Iran (from 1978 to the present), “secular feminism” developed along with Islamic identity and “Islamic feminism”.Iranian society has traditionally been a male (patriarchal) society, and under the in uence of religion, patriarchy has grown signi cantly. Therefore, the women’s social movement in Iran emerged as a movement for equal rights for men and women, primarily for the right to education and the right to vote. The second stage in the development of the women’s movement also focuses on women’s rights and women’s emancipation and actualizes such issues as the right to divorce and opposition to the forced wearing of the hijab (veil), as well as other issues related to the dignity of a woman as a free person. At the same time, a distinctive feature of the development of women’s social movements in Iran was that along with the social dimension of this phenomenon, a political one also emerged, since the Iranian government at di erent stages opposed the Feminist agenda.

Данная статья посвящена анализу развития женских общественных движений в Исламской Республике Иран. Когда мы говорим о женском движении, подразумевается несколько идентичностей, каждая из которых имеет собственное проявление. Кроме того, все женщины и даже мужчины, которые считают себя участниками женского движения и придерживаются различных феминистских подходов, имеют много других идентичностей.Иранское женское движение не является исключением из этого принципа и сформировалось со времен династии Каджаров (1725-1996). В эпоху Пехлеви (1925-1978) женское движение развивалось в рамках государственного подхода, а после Исламской революции в Иране в период Исламской Республики Иран (с 1978 года по настоящее время) «светский феминизм» развивался наряду с исламской идентичностью и «исламским феминизмом».Иранское общество традиционно было мужским (патриархальным) обществом, и под воздействием религии патриархат значительно усилился. Поэтому женское общественное движение в Иране возникло как движение за равные права для мужчин и женщин, в первую очередь за право на образование и право голоса. Второй этап развития женского движения также фокусируется на правах женщин и женской эмансипации и актуализирует такие проблемы, как право на развод и противодействие принудительному ношению хиджаба (чадры), а также другие вопросы, относящиеся к достоинству женщины как свободной личности. При этом отличительной чертой развития женских общественных движений в Иране стало то, что наряду с социальным измерением этого явления возникло и политическое, поскольку иранское правительство на разных этапах выступало против фенимистской повестки.

Авторы
Издательство
Евразийский национальный университет им. Л.Н. Гумилева
Номер выпуска
1
Язык
Английский
Страницы
143-155
Статус
Опубликовано
Год
2022
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Ключевые слова
women's social movements; feminism; patriarchy; gender equality; gender inequality; Iran; әйелдердің қоғамдық қозғалыстары; гендерлік теңдік; гендерлік теңсіздік; женские общественные движения; феминизм; патриархат; гендерное равенство; гендерное неравенство; иран
Дата создания
06.07.2022
Дата изменения
06.07.2022
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/86118/
Поделиться

Другие записи