Предметом исследования в настоящей статье выступают теоретические, правовые и экономические аспекты развития экономики подписок в условиях сетевизации в контексте ее возможного влияния на институт права собственности и потребление. Актуальность, теоретическая и практическая значимость исследования обусловлены тем, что реализуемая и ранее идея подписок (на газеты, журналы, посещения бассейнов, концертных залов и т. д.) получила новый импульс к развитию с внедрением новых технологий (цифровизация, облегчающая подписки; оперирование большими данными, облегчающее компаниям кастомизацию подписок, и сам факт их наличия; облачные вычисления и др.), в связи с чем возникает необходимость выявления правовых последствий этого процесса. Результаты исследования показывают, в частности, что изменение и свобода выбора ассортимента потребляемых по подписке продуктов, обусловленные способами их распространения и передачи в сетевой экономике, являются источником снижения желания обладать (иметь на праве собственности) и значимости самого факта обладания (права собственности) объектами внешнего мира для современных потребителей.
The article touches upon theoretical, legal and economic aspects of the development of the subscription economy in the context of network development in the context of its possible impact on the institution of property (ownership) and consumption. The relevance, theoretical and practical significance of the study are due to the fact that the idea of subscriptions (for newspapers, magazines, visits to swimming pools, concert halls, etc.), which was implemented earlier, received a new impetus to development with the introduction of new technologies (including digitalization, which facilitates subscriptions; big data, which makes it easier for companies to customize subscriptions, and the very fact of its their availability; cloud computing, etc.), which makes it necessary to identify the legal consequences of this process. Having considered theoretical, legal and economic aspects of the development of the subscription economy with due regard to network development in the context of its possible impact on the institution of property (ownership) and consumption, the author of the article points out that the change and freedom of choice of the range of products consumed by subscription, due to the ways of their distribution and transmission in the network economy, is a source of reducing the desire to possess (have ownership) and the importance of the fact of possession (ownership) of objects of the external world for modern consumers.