Статья посвящена проблеме использования понятия «семантическое поле» для развития русской лингводидактики. Особое внимание уделено одному из параметров семантического поля - паратаксису лексических единиц, входящих в ядро поля. Исследование строится на материале ядра семантического поля ‘изменение'. В результате исследования открываются широкие перспективы перестройки преподавания лексики и грамматики русского языка на фундаментальной основе современной семантики - теории семантического поля, а кроме того, устанавливается тесная связь паратаксиса с лексической семантикой ядерных единиц семантического поля ‘изменение'.
The article is devoted to the problem of using the concept of semantic field for the development of Russian linguistic didactics. Particular attention is paid to one of the parameters of the semantic field, the parataxis of lexical units included in the core of the field. The study is based on the core material of the semantic field “change”. As a result of the research, broad prospects are opened for restructuring the teaching of vocabulary and grammar of the Russian language on the fundamental basis of modern semantics, the theory of the semantic field, and in addition, a close connection is established between parataxis and lexical semantics of the nuclear units of the semantic field “change”.