В статье представлено обоснование значимости овладения будущими инженерами-программистами навыками профессионально ориентированного иноязычного говорения. Осуществлен анализ исследований по изучению данного педагогического направления. В целях повышения эффективности формирования иноязычной компетентности профессионально ориентированного общения будущих инженеров-программистов рассмотрены возрастные характеристики студентов данной категории, показаны возможности их применения в процессе обучения. Осуществлен анализ психологических особенностей обучающихся по данной специальности, профессиональных характеристик инженеров-программистов. Осуществлено схематическое обобщение процесса профессионального становления инженеров-программистов. Представлена систематизация педагогических возможностей использования личностных характеристик будущих инженеров-программистов в процессе формирования у них иноязычной компетентности профессионально ориентированного общения.
The article presents the rationale for the importance of mastering future software engineers by the skills of professionally oriented foreign speaking. In order to increase the effectiveness of the formation of foreign language competence of professionally oriented communication of future software engineers, the age characteristics of students in this category are considered, the possibilities of their application in the learning process are shown. A separate analysis of the psychological characteristics of students in this specialty, the professional characteristics of software engineers. Using the data presented, a schematic generalization of the process of professional development of software engineers is carried out. The systematization of pedagogical possibilities of using the personal characteristics of future software engineers in the process of forming their foreign language competence in professionally oriented communication is presented.