Cultural and political aspects of tv-propaganda in the media of Russia and Kazakhstan

The article studies the influence of the media on socio-political sentiment in the context of political and cultural propaganda. The authors selected the Russian Federation and the Republic of Kazakhstan as objects for a comparative study. The relevance of the study is that over the past two years (2018 and 2019), society has faced large-scale political events in Russia and Kazakhstan: the election of the President of the Russian Federation in 2018, the resignation of the President of the Republic of Kazakhstan in 2019; Agreed and uncoordinated protests in these countries. In addition, the very phenomenon of propaganda is undergoing evolution today: it is being transformed from a purely political one into a more familiar to society and convenient from the point of view of understanding and perception, cultural or social. In preparing the study, the authors used the system-analytical method, the method of historical analysis and the method of content analysis.

В статье изучается влияние СМИ на общественно-политические настроения в контексте политической и культурной пропаганды. В качестве объектов для сравнительного исследования авторами выбраны Российская Федерация и Республика Казахстан. Актуальность исследования состоит в том, что за последние два года (2018 и 2019 гг.) общество столкнулось с масштабными политическими событиями в России и Казахстане: выборы президента РФ в 2018 году, отставка президента РК в 2019 году; согласованные и несогласованные протестные акции в указанных странах. Кроме того, сегодня эволюцию переживает и само явление пропаганды: из сугубо политической она трансформируется в более привычную для общества и удобную с точки зрения понимания и восприятия культурную либо социальную. При подготовке исследования авторами применялся системно-аналитический метод, метод исторического анализа и метод контент-анализа

Авторы
Журнал
Номер выпуска
2
Язык
Английский
Страницы
288-292
Статус
Опубликовано
Год
2020
Организации
  • 1 RUDN University
Ключевые слова
россия; казахстан; сми; политика; общественное мнение; культура; russia; kazakhstan; media; politics; public opinion; culture
Дата создания
02.11.2020
Дата изменения
02.11.2020
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/68161/
Поделиться

Другие записи