В статье рассматриваются предметно-методологические изменения в развитии русской философии первой половины XX века, связанные с кантовской философией, мотивирующей переход от традиционной метафизики к онтологии веры. Русская философия, несмотря на всю критичность к кантовской реформе, не могла остаться в стороне от общего развития философии на европейском континенте. Анализируются проблемы, вставшие перед отечественной мыслью в связи с попыткой построения онтологии веры. Особое внимание уделяется достижениям и противоречиям в творчестве С.Л. Франка, испытавшего влияние М. Хайдеггера.
In the article are considered subject-methodological changes in development of Russian philosophy in the first half of XX centuries, which connected with Kantian philosophy, motivating transition from traditional metaphysics to ontology of faith. Russian philosophy, despite of all criticality to Kant's reform, could not remain away from the general development of philosophy on the European continent. In the article are analyzed problems rising before Russian philosophy in connection with attempt of construction of faith ontology. The special attention is given to achievements and contradictions in S.L. Franc's creativity who has experienced the influence by M. Heidegger.