В статье обсуждается традиционный для методологии социально-гуманитарного познания вопрос о мировоззренческом статусе, функциях и целевых установках общественных наук (и прежде всего социологии). По мнению автора, шанс на обоснование смысла научных изысканий в области теории и истории социологии (причем такого, который способен наделить их культурной значимостью за пределами узкопрофессиональной среды) дает перспектива «социологического просвещения». Ее важнейшим компонентом становится демонстрация «эвристических ресурсов» классической и современной теоретической социологии как средства научного объяснения и концептуализации проблем человеческого общества на уровне, доступном для внеакадемических аудиторий.
The article discusses the methodological question traditional for the humanities and social sciences (and, above all, sociology), namely, the question about their world view status, functions and aims. According to the author, ‘sociological enlightenment' provides a chance to justify the purport of scientific research on the theory and history of sociology (research that is culturally significant beyond the narrow professional frames of sociology). The most important component of this ‘enlightenment' is the demonstration of ‘heuristic resources' of classical and modern theoretical sociology as a means of scientific explanation and conceptualization of social problems at a level comprehensible to non-academic audiences.