В статье ставится вопрос о выделении этических принципов деятельности ученых в рамках современных научно-исследовательских корпораций. Автор анализирует дискурс о нравственных императивах научного этоса Р. Мертона, приводит их критику С. Фуллером, Дж. Займаном. В статье показано, что критика императивов справедлива, и они мало применимы для реалий «большой науки» поскольку изначально не отражали сущности научной деятельности, не учитывали техническую рациональность науки и процесс производства научного знания, тем не менее, они хорошо отражают устремленность ученого к истине как ценности научного этоса. Автор, опираясь на концепцию «технонауки», предлагает не опираться на нравственные императивы современной научной деятельности, а очертить ценности научного познания и систему запретов, призванных защищать эти ценности. В исследовании выделены две основные ценности современной науки - это истина и социальная ответственность. Эти ценности должны защищаться рядом табу в рамках деятельности современных ученых. Это как традиционные запреты научной этики, такие как запрет на фальсификацию и фабрикацию научного знания, формы плагиата, а также и ряд запретов, ограждающих социальную ответственность и меняющихся на протяжении истории.
This article raises a question on determination of ethical principles in the activity of scholars within the framework of modern research corporations. The author analyzes the discourse on the ethical imperatives of scientific ethos of R. Merton, as well as presents their critics with S. Fuller and J. Ziman. The article demonstrates that the critical study of imperatives is just; they are not widely implemented for the realities of “big science” as the initially did not reflect the essence of scientific activity nor consider the technical rationality of science and production of scientific knowledge; however, they clearly reflect the scholar’s proclivity for the truth as a value of scientific ethos. Leaning on the concept of “technoscience”, the author suggests relying not on the ethical imperatives of the modern scientific activity, but outline the values of scientific cognition and system of prohibitions intended to protect these values. The study determines the two fundamental values of modern science - truth and social responsibility. The aforementioned values should be protected by a number of taboo within the framework of activity of the modern scholars. This implies the traditional prohibitions of scientific ethics, such as prohibition on falsification and fabrication of scientific knowledge, forms of plagiarism, or those that shield social responsibility and transform throughout history.