Статья посвящена решению проблем общения в условиях вебинара, не позволяющих реализовать в полной мере педагогические цели дистанционного/онлайн учебного курса. Описаны риторические приемы, способы и формы изложения материала, которые могут быть использованы в рамках вебинара как основной формы организации учебного процесса дистанционного и онлайн обучения. Предложены практические способы решения проблем интерактивной коммуникации. Отмечается, что эффективность обучения во многом определяется пониманием сути коммуникативных задач, умением выбирать коммуникативно-речевые средства и способы, адекватные конкретным обстоятельствам места и времени. Представлены методические рекомендации по организации интерактивного общения, которые могут быть использованы для формирования коммуникативной компетенции педагогов, работающих в системе дистанционного и онлайн образования.
This article is about solving communication problems in a webinar environment that does not make it possible to realize the pedagogical goals of a distance/online education course to the fullest. Rhetorical techniques, methods and forms of presentation of the material that can be used in the framework of a webinar as the main form of organization of the educational process of distance and online learning are described. Practical methods for solving problems of interactive communication are proposed. It is noted that the effectiveness of training is largely determined by understanding the essence of communicative tasks, the ability to choose communicative-speech means and methods that are adequate to the specific circumstances of the place and time. The methodical recommendations on the organization of interactive communication that can be used to form the communicative competence of teachers working in the system of distance and online education are presented.