Модели самоидентификации в Египте в межвоенный период (1919-1939 гг.)

В статье авторы рассматривают модели самоидентификации, характерные для общественной мысли Египта межвоенного периода, когда, став одним из первых формально независимых арабских государств, Египет продолжал бороться за получение полного суверенитета от Великобритании и одновременно стремился утвердиться в качестве регионального лидера. В связи с этим ведущие мыслители и общественные деятели Египта пытались определить место своей страны в мире и найти наиболее приемлемую для нее идеологию, которая могла бы также сплотить вокруг Египта другие арабские, мусульманские, азиатские и африканские страны. Каждое из рассмотренных направлений самоидентификации Египта - панарабское, панисламское, египетское («фараонизм») и панориенталистское - сделали определенный вклад в развитие самосознания египетского общества в межвоенный период, и так или иначе проявились в истории Египта второй половины XX в.

Models of Egypt’s self-identifi cation in the interwar period (1919-1939)

In the article, the authors consider the models of self-identification typical for the public thought of Egypt of the interwar period. In the fi rst half of XX century Egypt entered an important period of its history. As one of the fi rst formally independent Arab States, Egypt continued to struggle for full sovereignty from the United Kingdom while seeking to establish itself as a regional leader. In this regard, the leading thinkers of Egypt tried to determine the place of their country in the world and fi nd the most acceptable ideology for it, which could also rally other Arab, Muslim, Asian and African countries around Egypt. The article touched upon four concepts that were developed during the interwar period and infl uenced the further development of public thought in Egypt. Some thinkers have tried to develop a model of secular pan-Arabism based on the ideas of al-Kawakibi and al-Husri. For these authors, Egypt was an integral part of the Arab world and the core of its possible unifi cation. The second concept was related to pan-Islamism: developing the ideas of al-Afghani, the ideologues of this direction interpreted Egypt primarily as a Muslim country and part of the Dar al-Islam. For example, “Muslim Brotherhood” belonged to this group. The third concept is associated with the comprehension of the identity of Egypt through the idea of “pharaonism” and “ tamsir ” modern Egyptians declared heirs of the ancient Egyptian civilization. The fourth concept, conventionally named Eastern Idea or Easternism, was founded on the opposition of all the countries of the East to Western countries. Each of the areas of identity of Egypt - pan-Arab, pan-Islamic, Egyptian (“pharaonism”) and Easternism - made a contribution to the development of the identity of Egyptian society in the interwar period, and somehow infl uenced on the history of Egypt in the second half of the XX century.

Авторы
Ибрагимов И.Э.1 , Куделин А.А. 2
Редакторы
-
Издательство
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Номер выпуска
4
Язык
Русский
Страницы
355-370
Статус
Опубликовано
Подразделение
-
Ссылка
-
Номер
-
Том
10
Год
2018
Организации
  • 1 Институт Африки РАН
  • 2 Российский университет дружбы народов
Ключевые слова
самоидентификация; Египет; панарабизм; панисламизм; фараонизм; тамсир; панориентализм; Self-identifi cation; Egypt; pan-Arabism; pan-Islamism; pharaonism; tamsir; Easternism
Дата создания
07.11.2019
Дата изменения
20.11.2019
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/51422/