В статье рассматриваются основные положения и особенности распределения жанров интернет-вещания как нового пространства функционирования СМИ, определяется качество телевизионного продукта, разработанного в новых технологических условиях. Уделено особое внимание анализу существующего распределения контента интернет-телевидения по разным жанрам и направлениям, как в Интернете, так и в ИПТВ-сети. Автор рассматривает также некоторые особенности открытого интернет-телевидения прямого вещания и по запросу как нового явления, а также возможности новой технологии.
The article addresses main theses and features of Internet-broadcasting genres' division as new field of mass media. TV-product quality is defined, this product being developed in new technological environment, a clear and detailed difference between internet-television and IPTV is given, as well as various existing interactive television definitions. An emphasis is made on analysis of current Internet-TV content distribution according to categories and genres (Internet, IPTV, the difference between them is showed). The author examines some other characteristics of free live broadcasting television as well as on-demand TV as a new phenomenon, analyzes the possibilities this new technology offers and how new trends of work and relations appear in this regard.