В данной статье сделана попытка обосновать и описать методологические приемы авторского курса «Основы творческой деятельности журналиста (ОТДЖ)». Представлена концептуальная модель творческой мастерской, цель которой сформировать у учащихся профессиональные навыки через обретение и познание собственного опыта, через самопознание и рефлексию, без трансляции готовых решений и разбора кейсов. Автор, таким образом, заостряет внимание на актуальности ценностно-смыслового, культурологического подхода к профессии телевизионного журналиста. Статья посвящена началу работы со студентами-первокурсниками - первому этапу инновационного курса ОТДЖ, который несколько лет читается в РУДН (отделение «Телевидение» филологического факультета).
The author of the article makes an attempt to substantiate and describe the methodological algorithms of the author’s course “Fundamentals of the Creative Activity of a Journalist” presenting a conceptual model of a creative workshop which purpose is to form students’ professional skills through finding and learning their own experience, through self-knowledge and reflection, without broadcasting ready-made solutions and case studies. Thereby, the author focuses on the relevance of the value-semantic, culturological approach to the profession of a TV journalist. The article is devoted to the initial phase of trainingfirst-year students - the first stage of the innovative course “Fundamentals of the Creative Activity of a Journalist” which has been read for several years in the RUDNUniversity (TV Broadcasting Department, Philological Faculty).