В статье рассматривается спектр основных проблем, возникающих при классическом способе проведения процедуры аттестации профессиональных компетенций специалистов ИТ-компаний. Приводится результат проведенного опроса специалистов разных категорий разных ИТ-компаний. Формируются ключевые проблемы неавтоматизированного способа проведения процедуры аттестации. Рассмотрено понятие «профессиональная компетенция», актуальность развития IT-отрасли, представлен метод оптимизации командной работы, и сделан вывод о роли управления профессиональными компетенциями при достижении стратегических целей ИТ-компаний.
The article examines the range of main problems that arise in the classical method of conducting the procedure for certifying the professional competencies of IT company specialists. The results of a survey of specialists from different categories of different IT companies are presented. The key problems of the non-automated method of conducting the certification procedure are formed. Thus, the article examines the concept of “professional competence”, the relevance of the development of the IT industry, presents a method for optimizing teamwork and draws a conclusion about the role of managing professional competences in achieving the strategic goals of IT companies.