Графическая разработка танца как важный этап в профессиональном творчестве балетмейстера

В статье проводятся аналогии между искусством графики и хореографией, определяются морфологические границы и возможности их использования в профессиональном обучении студентов-балетмейстеров. Структура статьи организована по системному принципу последовательного рассмотрения от практического опыта балетмейстеров XIX-ХХ веков к современным тенденциям в различных проектах нашего времени. Кроме того, особый интерес представляет влияние техники танца на процесс сценического воплощения пластической графической образности в художественных решениях как старых, так и современных мастеров. В данной работе делается попытка систематизации некоторых базовых понятий рисунка танца в контексте самого графического искусства с опорой на сложившиеся к концу XX века научные представления о танце, непосредственно связанные с развитием смежных искусств. Такой комплексный подход помогает аналитически рассмотреть структурную и образную составляющие танцевально-графического концепта как важного компонента хореографического произведения. Автор обращается и к потенциальным аспектам в разработке специализированных программ с рекомендациями включения в них заданий по сочинению хореографических номеров с использованием изобразительных навыков, помогающих креативно мыслить и создавать оригинальные произведения.

The article draws analogies between the art of graphics and choreography, defines morphological boundaries and possibilities of their use in the professional training of ballet students. The structure of the article is organized according to the systematic principle of sequential consideration of the practical experience of ballet masters of 19th - 20th centuries to the modern trends in various projects of our time. Besides, the influence of dance technique on the process of stage embodiment of plastic graphic imagery in the artistic solutions of both old and modern masters is of special interest. This paper attempts to systematize some basic concepts of dance drawing in the context of the graphic art itself, relying on the scientific ideas about dance developed by the end of the 20th century and directly related to the progress of related arts. This comprehensive approach helps to analytically examine the structural and figurative components of the dance-graphic concept as an important component of a choreographic work. It is noted that with the appearance of frescoes of ancient Egypt and archaic but highly developed art of ancient Greece, conveying the plastic graphics of movements, poses and gestures of dancers, a realistic picture of the development of the image fixed in a still image begins. When graphic art begins to enter the staging system of work on a ballet performance, the drawing of the dance begins to reflect the individual style of the choreographer and the dance manner of the performer, which to a greater or lesser extent can be seen in the sketch sketches of M. Petipa and M. Fokine. Attention is drawn to the graphic sketches of B. Nijinska. Nijinska’s graphic sketches, standing on the transition from rough sketches “for herself’ to artistic and figurative images for everyone. The author then moves on to K. Goleizovsky’s sketches, from which one can study duet aerial support and classical dance technique. A comparative analysis is carried out with drawings by O. Vinogradov, in which the secondary and additional theme of the poetic leitmotif of the stage action sounds. In conclusion, the author also addresses potential aspects in the development of specialized programs, with recommendations to include tasks for composing choreographic numbers using visual skills that help to think creatively and create original works.

Авторы
Издательство
Кемеровский государственный институт культуры
Номер выпуска
67
Язык
Русский
Страницы
252-259
Статус
Опубликовано
Год
2024
Организации
  • 1 Российский государственный университет имени А. Н. Косыгина
Ключевые слова
dance; choreography; Graphic Development; artistic imagery; ballet training; танец; хореография; графическая разработка; художественная образность; обучение балетмейстера
Цитировать
Поделиться

Другие записи