Целью исследования является анализ интерпретаций билингвизма в узбекской языковой среде, а также концепции детского двуязычия с точки зрения некоторых авторов. Авторами выявлены основные темы и проблематика современных исследований детского билингвизма в Узбекистане. Проанализированы методологические подходы, используемые в исследованиях билингвизма узбекских детей. Систематизированы полученные результаты исследований и выявлены основные тенденции в развитии детского билингвизма в Узбекистане. Определены дальнейшие перспективы исследований детского билингвизма в контексте социально-экономических и культурных трансформаций узбекского общества. В основу работы положены виды детского билингвизма, которые представляют собой обзор современных исследований по детскому двуязычию в Узбекистане и объединяют в себе результаты нескольких эмпирических исследований. Описаны преимущества детского билингвизма: исследование направлено на изучение современных языковых преимуществ детского двуязычия в Узбекистане, которые ранее были недостаточно изучены. Новизна исследования заключается в выявлении разных видов детского билингвизма. Уделяется внимание условиям детского билингвизма в Узбекистане, состоянию образования детского билингвизма в Узбекистане и их поддержке в семье и обществе, а также роли политики государства.
The objective of the study is to analyze the interpretations of bilingualism in the Uzbek language environment, as well as the concept of children's bilingualism from the point of view of some authors. The authors identified the main topics and problems of modern studies of children's bilingualism in Uzbekistan. The methodological approaches used in the study of bilingualism of Uzbek children are analyzed. The obtained research results are systematized and the main trends in the development of children's bilingualism in Uzbekistan are identified. Further prospects for research on children's bilingualism in the context of socio-economic and cultural transformations of Uzbek society are determined. The work is based on the types of children's bilingualism, which represent an overview of modern studies on children's bilingualism in Uzbekistan and combine the results of several empirical studies. The advantages of children's bilingualism are described: the study is aimed at studying the modern linguistic advantages of children's bilingualism in Uzbekistan, which have previously been insufficiently studied. The novelty of the study lies in identifying different types of children's bilingualism. Attention is paid to the conditions of children's bilingualism in Uzbekistan, the state of education of children's bilingualism in Uzbekistan and their support in the family and society, as well as the role of state policy.