В статье говорится о поэтическом творчестве И. Эренбурга, о его увлечении новейшим искусством в начале ХХ века в Париже. До обращения к прозе И. Эренбург пробовал себя исключительно на поприще поэзии. В десятые годы нового века одна за другой выходят книжечки стихов И. Эренбурга: «Стихи», «Я живу», «Будни» и др. Большего внимания заслужил более поздний сборник «Стихи о канунах». Автор доказывает, что решающее влияние на интересы начинающего художника слова оказал Г. Аполлинер: и французский мэтр, и российский дебютант в значительной мере опирались на эстетику и поэтику кубизма. В рамках статьи анализируются стихотворения французского писателя Г. Аполлинера и ранние стихотворения И. Эренбурга. На взгляд автора статьи поэтику двух поэтов связывает симультанность, отсутствие семантической конкретности, у обоих сознательно нарушаются и грамматические, и синтаксические нормы, акцентное внимание уделяется частностям, деталям, а также в особенностях сборника И. Эренбурга «Стихи о канунах» проглядывает характерное аполлинеровское - обилие иронии, самоиронии.
This article examines the poetic work of Ilya Ehrenburg, his fascination with contemporary art during his early years as a political exile in Paris in the early 20th century. Ehrenburg initially dedicated himself solely to poetry before turning to prose. Throughout the 1910s, he published several collections, including Poems, I Live, Weekdays, among others. Of particular note is his later collection, Poems of the Eve, which conveys a sense of life under the looming threat of catastrophe, reflecting a spiritual crisis in the lyrical protagonist. This protagonist is not focused on personal matters but rather contemplates the anxieties of the present and the uncertainties of the future. The article argues that Guillaume Apollinaire had a profound impact on Ehrenburg’s early artistic interests, as both the French master and the Russian novice drew significantly from cubist aesthetics and poetics. The article further analyzes the poetry of Apollinaire alongside Ehrenburg’s early works, highlighting shared features such as simultaneity, a deliberate ambiguity of meaning, intentional disruptions of grammatical and syntactical norms, a focus on particulars and details, and, in Poems of the Eve, a distinctive Apollinairean flavor marked by irony and self-irony.