В статье рассматривается проблема творческой судьбы А.А. Григорьева, ее связь с ХХ в. Если восприятие его текстов современниками, выбор ими срединной линии общественно-литературного поведения, создание «органической критики», Григорьев-поэт, Григорьев-прозаик, Григорьев-мемуарист, Григорьев как литературный и театральный критик достаточно хорошо исследованы историками русской литературы и русской эстетической мысли, то выбор и актуализация основных теоретических принципов «искренности», особенно в переходные эпохи, прежде всего после 1917 г. и в эпоху оттепели, не изучены. Переходные эпохи внутри «короткого ХХ века» вызвали к жизни именно искренность, которая выходит за рамки литературного принципа и становится социально-эстетическим понятием. Основное внимание уделяется эпохе «больших двадцатых годов», поскольку именно в то время формировался будущий литературный канон нового общества. В работе обосновывается выбор «органической критики» и ее важного составляющего понятия «искренности» - именно в переходные эпохи историко- политического и историко-культурного развития. Становление этого понятия прослеживается до «искренности» по Д.А. Пригову и Д. Воденникову, требующей отдельного исследования.
The article raises the problem of A.A. Grigoriev’s creative destiny, its reception in the twentieth century. Russian historians have studied quite well the perception of his texts by his contemporaries, the choice of the median line of socio literary behavior, the creation of “organic” criticism, Grigoriev as a poet, Grigoriev as a novelist, Grigoriev as a memoirist, literary and theatrical critic, then the choice and actualization of the basic theoretical principles of “sincerity”, in particular first of all, especially in transitional epochs, primarily after 1917 and during the era of the “thaw”, it has not been studied. The transitional epochs within the “short twentieth century” brought to life precisely sincerity, which goes beyond the literary principle and becomes a socio aesthetic concept. The main attention is paid to the era of the “big twenties”, since it was at this time that the future literary canon of the new society was being formed. The article substantiates the choice of “organic criticism”, and its important constituent concept is “sincerity” precisely in the transitional epochs of historical, political and historical and cultural development. The development of this concept can be traced to “sincerity” according to D.A. Prigov and D. Vodennikov, which requires a separate study.