Статья нацелена на анализ научных подходов к организации обучения в учреждении системы дополнительного профессионального образования как оснований развития профессиональной субъектности учителя. Для достижения данной цели были использованы: метод анализа источников научной литературы, метод определения характерных свойств методологических подходов к организации процесса обучения взрослых. Результатами стали выявленные специфические свойства антропологического, андрагогического, субъектного методологических подходов как оснований развития профессиональной субъектности учителя. Так, антропологический подход рассматривает такую организацию образовательного процесса, в которой для эффективности обучения необходимо учитывать профессиональные умения, компетенции учителя, его профессиональные пробелы, дефициты и профессиональные запросы; учет вышеназванных позиций задает предпосылки для развития профессиональной субъектности учителя. Андрагогический подход определяет процесс обучения учителей в учреждении дополнительного образования как процесс обучения взрослых людей на основе системы андрагогических принципов: принцип доминанты самостоятельности в обучении, принцип со-деятельности, принцип использования в обучении учителей прежде накопленных знаний, умений, компетенций, принцип персонализации обучения, принцип свободы обучения и пр. Субъектный методологический подход к организации обучения учителей в учреждении дополнительного профессионального образования трактует учителя как субъекта, который самостоятельно определяет организационные составляющие собственного обучения, реализует полномочия ответственного за результаты собственного обучения. В данной статье также рассматриваются подходы к пониманию личностного и профессионального развития А. Бандуры, Д. Сьюпера, Е.А. Климова, Т.Л. Мироновой, А.Р. Фонарёва, В.Д. Шадрикова, С.Д. Мартынова. Представлены концептуальные взгляды на проблемы личностного и профессионального развития, показаны отличительные черты данных концепций. Специфика каждого из рассматриваемых подходов создает предпосылки для развития профессиональной субъектности учителя в учреждении дополнительного профессионального образования.
This article aims to analyze scientific approaches to understanding the features of the system of additional professional education for educators. To achieve this goal, the following methods were used: a method for analyzing scientific literature sources, a method for determining the characteristic properties of methodological approaches to organizing the adult learning process. The results were the identified specific properties of anthropological, andragogical, subjective methodological approaches as a prerequisite for the development of a teacher’s professional subjectivity. Thus, the anthropological methodological approach considers such an organization of the learning process in which, for the effectiveness of teaching, it is necessary to take into account the professional skills, competencies of the teacher, his professional gaps, deficits, and his professional needs; taking into account the above positions sets the prerequisites for the development of a teacher’s professional subjectivity. The andragogical methodological approach defines the process of teacher training in an additional education institution as a process of teaching adults based on a system of andragogical principles: the principle of dominant independence in learning, the principle of co-activity, the principle of using previously accumulated knowledge, skills, competencies in teacher training, the principle of personalization of learning, the principle of freedom of learning, etc. The subjective methodological approach to the organization of teacher training in an institution of additional professional education treats the teacher as a subject who independently determines the organizational components of his own training and exercises the powers of those responsible for the results of his own training. This article also discusses approaches to understanding the personal and professional development of A. Bandura, D. Super, E.A. Klimova, T.L. Mironova, A.R. Fonareva, V.D. Shadrikova, S.D. Martynov, etc. Their conceptual views on the problems of personal and professional development, their close relationship are presented, and the distinctive features of these concepts are shown. The specificity of each of the methodological approaches under consideration creates the prerequisites for the development of the professional subjectivity of a teacher in an institution of additional professional education.