В данной статье анализируется ситуация, сложившаяся в школьной образовательной системе Испании на рубеже XX-XXI вв. и в начале XXI в. Рассматриваются вопросы существования языка в рамках различных государственных образований, их соотнесенности с национальным (официальным) языком и коофициальными языками, стандартизованным языком-инструментом, а также взаимосвязи между языковыми и социальными структурами. В частности, изучается вступивший в силу 19.01.2021 г. образовательный закон “Ley educativa, la LOMLOE”, также известный как закон “Ley Celaá”.
This article analyzes the situation that developed in the Spanish school educational system at the turn of the XX-XXI centuries and at the beginning of the XXI century. The issues of the existence of language within various state entities, their correlation with the national (official) language and co-official languages, a standardized instrumental language, as well as the relationship between linguistic and social structures are considered. In particular, the educational law “Ley educativa, la LOMLOE”, also known as the “Ley Celaá” law, which entered into force on January 19, 2021, is being studied.