Теорию лакунизации в психолингвистике можно считать предшественником учения о метасмысле в русской письменной и устной речи. Понимание фигур непрямой коммуникации обеспечивают комплексы интеллектуальных действий, раскрывающих не выраженные прямо скрытые смыслы в глубинных структурах словесных произведений. Сравнительный анализ когнитивных действий в целях понимания лакун и метасмысла должен обнаруживает отличие и тождества когнитивных действий, используемых для осознания смысла лакун в межкультурной коммуникации и для понимания метасмысла в русскоязычных текстах.
The theory of lacunization in psycholinguistics can be considered a precursor to the doctrine of metasense in Russian written and oral speech. The understanding of the figures of indirect communication is provided by complexes of intellectual actions revealing hidden meanings that are not expressed directly in the deep structures of verbal works. A comparative analysis of cognitive actions in order to understand lacunae and metasense should reveal differences and identities of cognitive actions used to understand the meaning of lacunae in intercultural communication and to understand metasense in Russian language texts.