Educational technology constitutes a monolithic complex of pedagogical activity, and content is one of its leading components. This paper aims to present the substantive aspect of educational technology, the one of paired self-modeling. The presented technology means, that students, acting as equal partners, jointly model the path of educational activity, creating independent projected X-images of prospective specialists, guided by the partner’s design line, bringing the formation of their own images as close as possible to a “ universal specialist”. The purpose of the article is to introduce the scientific community to the substantive aspect of the presented technological process. The content of the article might be helpful to the teachers who use innovative educational approaches in their activities, since the presented technology is also possible for the practice of training students of various specialties.
Образовательная технология - это монолитный комплекс педагогической деятельности, одним из ведущих компонентов которой является содержание. В настоящей статье мы представляем содержательный аспект образовательной технологии - технологии самопроектирования в паре. В представленной технологии студенты, выступая равноправными партнерами, совместно проектируют траекторию образовательной деятельности, создавая собственные прогнозируемые X-образы будущих специалистов, ориентируясь при этом на проектную линию своего партнера, максимально приближая формирование собственных образов к образу «специалистуниверсал». Цель статьи - познакомить научное сообщество с содержательным аспектом представленного технологического процесса. Содержание статьи может быть полезно тем педагогам, которые в своей деятельности применяют инновационные формы образования, поскольку представленная технология, также может найти свое применение в практике подготовки студентов различных специальностей.