The research of the structure of the phenomenon of self-realization among specialists in the digital sphere in the context of information and computer activities is presented. The authors analyzed the hierarchy and components of self-realization among IT workers with different sets of individual psychological characteristics, which, through clustering, were divided into three subtypes: (1) introverted-confident; (2) extroverted-active; and (3) extroverted-prosocial. The study involved 154 people, including 42 women and 112 men aged 22-44 (mean age = 32.09 ± 5.71); all of them were employees of leading Russian IT companies in Moscow. Following psychodiagnostic techniques were applied: Individual-Typological Questionnaire (ITQ) by L.N. Sobchik, Eysenck Personality Inventory (EPI) - introversion - extroversion scale, Strategic Approach to Coping Scale (SACS) questionnaire by S. Hobfoll, and Multidimensional Personality Self-Realization Inventory (MPSI) by S.I. Kudinov. The results showed that the structure of self-realization had its own specific features depending on the personality type of the IT employees. For the respondents of cluster I (introverted-confident personality type), the main variables of the self-realization process were optimism, internality and constructiveness, which led to success and a positive assessment of the self-realization process. For the respondents with extroverted-active characteristics in the hierarchy of personal self-realization, the key components of self-realization were social and corporate attitudes, egocentric motivation, internality, conservatism, and destructiveness. The respondents with extroverted-prosocial traits had pronounced subjective personal attitudes, internality, creativity, destructiveness, and social barriers, with predominant limiting factors of self-realization. The results of the study can be considered in the context of psychological support for the IT specialists based on their individual psychological traits.
Приведены результаты исследования структуры феномена самореализации у специалистов цифровой сферы в условиях информационно-компьютерной деятельности. Проведен анализ иерархии и компонентов самореализации у работников ИТ-сферы с различными набором индивидуально-психологических особенностей, которые путем кластеризации разделены на три подтипа: 1) интровертированно-уверенный; 2) экстравертированно-активный; 3) экстравертированно-просоциальный. Выборку составили 154 человека - 42 женщины, 112 мужчин в возрасте от 22 до 44 лет (средний возраст - 32,09 ± 5,71) - сотрудники ведущих российских IT-компаний в Москве. Использовались следующие психодиагностические методики: индивидуально-типологический опросник (ИТО) Л.Н. Собчик, личностный опросник Айзенка (EPI) - шкала интроверсия - экстраверсия, опросник «Стратегии преодоления стрессовых ситуаций (SACS)» С. Хобфолла, многомерный опросник самореализации личности (МОСЛ) С.И. Кудинова. Показано, что структура самореализации имеет свои особенности в зависимости от типа личности сотрудников ИТ-сферы. У специалистов первого кластера (интровертированно-уверенный тип личности) основными переменными процесса самореализации являются оптимистичность, интернальность, конструктивность, что приводит к успешности, положительной оценке процесса самореализации. У ИТ-специалистов с экстравертированно-активными особенностями в иерархии самореализации личности ключевыми составляющими самореализации выступают субъектно-корпоративные установки, эгоцентрическая мотивация, интернальная саморегуляция, консервативность и деструктивность. У респондентов с экстравертированно-просоциальными чертами отмечается преобладание субъектно-личностных установок, интернальность процесса самореализации, креативность, деструктивность и социальные барьеры с преобладанием сдерживающих факторов самоосуществления. Полученные результаты можно рассматривать в контексте психологического сопровождения специалистов ИТ-сферы с опорой на их индивидуально-психологические черты.